2016. június 4., szombat



Ernest Cline: Armada



– Kicsim, ha nem akarsz, nem muszáj egyetemre menned. Állj be szerzetesnek, vagy csatlakozz a békehadtesthez! Felőlem akár a nyavalyás X-Men közé is beállhatsz. Nem érdekel, mit csinálsz, csak találj valamit magadnak. Rendben?


Fülszöveg:
Zack Lightman egész életében arról álmodozott, hogy egyszer vele is megtörténik az, ami a legkedvesebb sci-fi könyveiben, filmjeiben és számítógépes játékaiban: hogy kamaszkora unalmas, kertvárosi monotóniájából egy nap felrázza egy fantasztikus, világrengető űrbéli kaland.
Ugyan mi rossz lehet egy kis ábrándozásban? Zack eddig elég jól elboldogult azzal, hogy tudja, mi a különbség a valóság és a képzelet között. Tisztában van vele, hogy a való világban nem a dühkezelési problémákkal küzdő, céltalan kamaszok szokták megmenteni az univerzumot.
Egészen addig, amíg egy nap meg nem pillant egy repülő csészealjat. Ami ráadásul megszólalásig hasonlít az Armada nevű videojátékban szereplő ellenséges földönkívüli űrhajóra. Kizárt, hogy tévedjen, mivel Zack történetesen a világ egyik legjobb Armada-játékosa, minden szabad percét ezzel a játékkal tölti…
Első, világsikerű regényéhez, a Ready Player One-hoz hasonlóan Ernest Cline ezúttal is a nyolcvanas évek popkultúrája előtt tiszteleg, és egy lebilincselő történetet kínál a sci-fi rajongóinak. Az Armada egyszerre lehengerlően izgalmas kalandregény, tisztelgés George Lucas és Steven Spielberg munkássága előtt, és a felnőtté válás klasszikus története.

Könyv információk:

Eredeti mű: Armada         
Eredeti megjelenés éve: 2015

Agave Könyvek, Budapest, 2015
366 oldal · puhatáblás ·
ISBN: 9786155522918 ·
Fordította: Orosz Anna
Ernest Cline a blogon:

1. Olvass el egy kék borítójú könyvet!  
(Az értékeléshez olvass tovább!     )

Miért olvastam el?

Azért, mert a Ready Player One akkorát ütött, hogy alig tértem magamhoz tőle. (És ezt a barátnőim tudták, ezért ezzel a könyvvel leptek meg karácsonyra.)

Szerintem

Én már akkor bezsongtam, amikor megtudtam, hogy az RP1 után új könyve jön az írónak, bár azt előre leszögezném, hogy nem gondoltam – és továbbra sem gondolom -, hogy bármi el tudná foglalni a szívemben az első könyvének a helyét.

A kocka / gamer részem ujjong a könyvtől, mert faja a címe, király a magyar borítója, marha jó lett a sztori és imádom a rengeteg popkulturális utalást zenére, arcade játékra, mozikra, könyvekre, tömören: mindenre. Ernest Cline nagyon jól szövi tele a sztorikat mindenféle retro cuccal, de azért még így sem ért az RP1 nyomába… (és igyekszem ezt többször nem felróni neki!)


Hogy nagyra becsült főnökömet, Ray Wierzbowskit idézzem: „Abból láthatod, hogy a mestere lettél egy videojátéknak, ha egy csapat sértődött nyafogós csalással kezd vádolni, mert így könnyebb feldolgozniuk vereségüket.”



A főszereplő, Zack Lightman elég furcsa gyerek, de szerethető karakter. Kiáll mások mellett, de vannak dühkezelési problémái, szóval a kiállásból általában testi konfliktusok származnak… Félárva – édesapja babakorában elhunyt, de Zack imádja az édesanyját és iszonyat jó a kapcsolatuk! Mivel anyu exgamer, így totál érthető módon megvannak a közös poénjaik, de engem ott győzött meg Pamela, amikor egy ponton beközli, hogy tőle a srác X-men is lehet, csak tanuljon tovább. Haláli a szövege! Apuciról annyit tudunk meg, hogy ő is nagy gamer volt, ám mindenféle összeesküvés-elméleteket szőtt és totál belebolondult.
Zack folyamatosan kétkedése és bizalmatlansága alkalomadtán irritált, de tuti, hogy én se tettem volna másként az ő helyzetében. Bírtam a srácot. Nála már csak a felbukkanó punkos-darkos leányt, Lexet bírtam!

Ernest Cline armadázik
Kedvelem az író stílusát, mert iszonyatosan jól ír, de elég könnyed mű lett az RP1 disztópiájához képest, ahol az emberiség fuldoklik a saját mocskában és igyekszünk a virtuális valóságba szökni az igazság elől. Ez a regény ahhoz képest gyerekmese, ahol jönnek a gonosz földönkívüliek, hogy leigázzanak minket. A történet kiszámítható volt, a csavarokat szinte vártam, de még így is tetszett. 
Jó volt, mert elérte egy kis időre, hogy elmerengjek Zack apjának az összeesküvés-elméletein! Beparáztatott a gondolat, hogy vajon a világ vezető földönkívülis filmekkel, játékokkal kondicionálja e a Föld lakosait arra, hogy Hé, hahó, de hiszen itt vannak az E.T.-k! Nemsokára átruccannak a mi galaxisunkba és hozzák a technológiát és/vagy a plazmaágyúkat.

Maga a regény története és a végkifejlete is tetszett, bár nem bírtam volna elképzelni egy ilyen feloldást... de sajnos ez van, emberek vagyunk. Úgy, ahogy ez még reális is lehetne, mert alkalomadtán totálisan idiótán cselekszünk. Bírtam az egész FVSZ cuccot, az ide vezető összeesküvés-elméleteket és a fent történteket. Szerintem POÉN volt!

Klasszikus sci-fi gyöngyszemek a könyvben

Nyilván nem árt ismerni hozzá az alap sci-fi műveket (Star Wars, Star Trek, Végjáték, Space Invaders, Asteroids, 2010: Űrodüsszeia, 2010 – A kapcsolat éve, Az utolsó csillagharcos, Vasmadarak), de azért a felsoroltak nagyja nem volt meg nekem és mégis értettem a reglnyt. Úgy gondolom, hogy ez inkább irányt mutat egy érdeklődőnek. Ha a zárójelben felsoroltakat láttad, akkor semmiképpen se hagyd ki a könyvet! Az érdeklődő laikusoknak, mint amilyen én is vagyok, meg kedvet csinál néhány sci-fi klasszikus megnézéséhez – például itt van, hogy mivel bővült az én bakancslistám: 
Megnézni és/vagy elolvasni:
Az utolsó csillagharcos
Végjáték
Vasmadarak
Galaxy Quest – Galaktitkos küldetés

Összességében

Lex - vagyis Alexis Larkin
Bakker! Ez a sztori egy összeesküvésben játszódik, amiben emberek összeesküvés-elméleteket szőnek a másik ember összeesküvés-elmélete ellen, hogy aztán kiderüljön kinek az összeesküvése nem csupán elmélet… mindeközben főszereplőnk néha hisz, néha nem, de folyton kapkodhatja a fejét (az olvasóval együtt). Röviden: betojás a sztori. (Még úgy is, hogy marhára béna voltam az összes sci-fi lövöldözős és/vagy aszteroidás játékban.)
Most azonnal ide nekem az író következő regényét! (Meg egy KKommot.)

Kedvencek: Pamela Lightman, Zack, Lex, VörösBáró, Ray (és az Ász Csillagbázis)

Nem szerettem: A sok előreutalást a fejezetek végén. A kiszámíthatóságot.

Értékelés: 4

Ajánlom, ha…
tetszett a Ready Player One; szereted a sci-fi sztorikat, ahol fontos szerepet játszanak az arcade és egyéb sci-fi játékok; szereted a sci-fi játékokat; bírod a fordulatos, enyhén inváziós történeteket.

Nem ajánlom, ha… nagyon nem fekszik neked se az invázió, se a sci-fi, se a sci-fi játékok és mozik.

Kedvcsináló idézetek:
– Zack, ismerlek – mondta Ray. – Egész életedben arra vártál, hogy valami ehhez hasonló történjen veled. Valami fontos. Valami, aminek jelentősége van. Egy világmegváltó helyzet. Nincs igazam?
Ray megragadta a vállam.
– Na, ez most az a helyzet, Zack! Az univerzum esélyt adott neked, hogy a tehetséged révén segíts megmenteni a világot. Azt akarod elhitetni velem, hogy hagyod az egészet a francba, és hazaszaladsz, hogy a seggeden ülve a tévében nézd végig a világvégét?

Anyám a nappali kanapéján feküdt, Muffit pedig a lábához kuporodott. Az egyik kedvenc sorozata, a Doctor Who legújabb részét nézte. Egyikük sem hallotta, hogy megjöttem, úgyhogy az armadás kontrollerem dobozát a lépcsőre tettem, és csak álltam ott egy pillanatig, és néztem anyámat.
Pamela Lightman (lánykori nevén Crandall) a legkeményebb és a legmenőbb nő volt, akivel valaha találkoztam. Sokban emlékeztetett Sarah Connorra meg Ellen Ripley-re. Na jó, lehet, hogy nem volt százas, de az a fajta egyedülálló anya volt, aki simán a vállára vesz egy bazi nehéz rakétakilövőt, és halomra lövi vele a gyilkos kiborgokat, ha ezzel megvédheti a gyerekét.
A helyzet az, hogy konkrétan az ovi első napjától kezdve vártam, hogy valami észvesztően fantasztikus, világrengető dolog megtörje a köznevelés börtönében töltött napjaim végtelen monotóniáját. Több száz órát töltöttem kitartóan bámulva a sulit körülvevő, ingerszegény kertvárosi tájat, és közben némán imádkoztam egy zombiapokalipszisért, vagy egy olyan őrült balesetért, amitől hirtelen szuper képességeim lesznek. De még egy csapat időutazó kleptomániás törpétől is a földhöz vertem volna a seggem.

 
A képek a Pinterest táblámról származnak: Könyv - ARMADA
ARMADA borítók a GoodReadsen.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése