2014. november 15., szombat



J. K. Rowling: Harry Potter és az azkabani fogoly (Harry Potter 3.)



„Üdvözöljük a Kóbor Grimbuszon, az útfélen rekedt boszorkányok és varázslók segélyjáratán. Csak nyújtsa ki pálcás kezét, szálljon fel, és mi elvisszük, ahova csak óhajtja.”

(Feltöltés alatt: 
A bölcsek köve, A Titkok Kamrája, 
Az azkabani fogoly,
A Tűz serlege, A Főnix Rendje, 
A Félvér Herceg, A Halál ereklyéi)
Fülszöveg:
Azkabanból, a gonosz varázslókat őrző rettegett és szuperbiztos börtönből megszökik egy fogoly. A Mágiaügyi Minisztériumban tudják, hogy a veszélyes szökevény Roxfortba tart, a Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskolába. A varázslónövendék Harry Potter és barátai számára a harmadik tanév sem csak a vizsgák izgalmait tartogatja…

Eredeti mű: J. K. Rowling: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Eredeti megjelenés éve: 1999
Animus, Budapest, 2000 / 400 oldal · ISBN: 9638386991 · Fordította: Tóth Tamás Boldizsár

Szerintem:

Egyszerűen imádom ezt a sorozatot, de ez a rész az egyik kedvencem! Mindegyik könyvben találok új dolgokat, mert ahogy Harry fedezi fel a varázsvilág egy-egy új szegletét, úgy az olvasó is vele tart. Nem maradunk le a főszereplőtől, mint más könyv esetében.
Ebben a részben megismerkedünk a Zordóval, a Kóbor Grimbusszal, kiköltözünk az Abszol út mellé két hétre, aztán sajnos találkozunk a dementorokkal. Meg a hippogriffekkel, őket ki ne hagyjuk, bár semmi esetre sem ülnék fel rájuk.

Sokakért nem vagyok oda a sorozatban, de a három nagy kedvencem közül ketten csak ebben, a 3. részben bukkannak fel: Remus Lupin és Sirius Black. (Szerencsére Piton már A bölcsek köve óta szívja Harry vérét! Ő a 3. nagy kedvencem.)

Miről szól ez a rész? Egy veszélyes varázsló kiszabadul a varázslók börtönéből és máris mindenki Potter talár szegélye mellé áll és őrzik, nehogy baja essen. Hermione naponta több órára jár, mint ahányra emberileg lehetséges, de a fiúk csak a karikákat látják a szeme alatt, azt nem képesek kitalálni, hogyan csinálja. Ron hisztizik-veszekszik, mert az új állat – egy okos, nagydarab macska – az ő drága, öreg patkányára vetett szemet és a többiek nem tesznek semmit a megvédése érdekében.

Persze nem csak a triónak van gondja. Hagrid tanítani kezd, de elszúrja. Lupin professzort mindenki szereti, de csórikám folyton beteg. Mindenki boldogtalanságára a már említett komor professzor helyettesíti a lábadozót.

Szerintem ez az egyik legeseménydúsabb és az egyik legcsavarosabb rész mind közül. Emlékszem, hogy elsőre tátott szájjal olvastam a végét, amikor a nagy rejtélyekre fény derült! Személyes sikernek könyveltem el, hogy nagy szerelmességem a sorozat iránt legalább arra rávette a fantasy-ellenes anyámat és öcsémet, hogy a filmverziókat megnézzék miattam és velem.

Értékelés: 5*
*egyik kedvenc HP részem
Bővebben…:
Ki tudja hányadik újraolvasásom volt ez a mostani? Annyi biztos, hogy nem az utolsó…

Döbbenetesen sokszor utalok a Harry Potter sorozatra, ismeretségi körömben HP-sznobnak titulálnak (…nem ismerik a Potterhead kifejezést? Cccc…), mert nem értem, miért nem olvasta még mindenki ezeket a könyveket?!

Nem vitatkozni szeretnék, hiszen HP-sznob / Potterhead vagyok, mióta az első könyvet elolvastam és talán csak az utolsó könyv végét nem szeretem szívből. (Meg a Főnix Rendjének pár fejezetét.) Nem érdekel a filozófiája vagy az utálkozás – alapvetően nem bántok senkit az ízlése miatt, de ugyanezt elvárom másoktól is. (Értsd: ha bántod a Harry Potteremet, akkor az Árnyalataiddal csaplak agyon.)


SPOILEREK

Igazából én animágus akarok lenni. A Roxfortba akarok járni, ahol a Tekergők Térképét használva hatalmas sétákra mennék éjszakánként a kastélyban.
Amióta ezt a kötetet olvastam még jobban beleszerelmesedtem ebbe az univerzumba, mert az eddigiek közül ez a legvarázslatosabb rész. De komolyan skacok – Kóbor Grimbusz? Patrónus-bűbáj? A csoki, mint ORVOSSÁG?

A történet elején igazán irigylem Harryt, mert egyedül bekódoroghatja az Abszol utat, persze ő rosszabban áll magány dolgában, mint én. Ő alig várja, hogy a barátaival lehessen, én alig várom, hogy két hetet a családom nélkül tölthessek. Talán emiatt nem ő az a nagy kedvencem. Ebben a könyvben abszolút Remus és Sirius viszik a prímet nálam, mert Perselus eléggé meg van buggyanva Lupin jelenlététől… No comment. A kedvenceknek is lehet rossz éve…

Egyébként vannak hibái a sztorinak, hiszen ha belegondolunk, akkor három 13 éves barátról van szó, akik a harmadik évüket töltik egy bentlakásos iskolában a családjuktól távol. Többször felhívja a korukra a figyelmet az írónő a könyv folyamán és mindannyiszor megdöbbenek, hogy milyen durva már nekik… vérfarkas, hippogriff, harapós tankönyv, mumus, dementor – 13 évesen nem bírtam volna ezekkel megbirkózni.

A filmverzió margójára

Azok közé tartoztam, akik örömükben végigugrálták a lakást a hír hallatán, hogy megfilmesítik Rowling néni meséjét. Összességében meg vagyok elégedve az adaptációval és a szereplőkkel. Rettegtem, hogy vajon Trelaweny, Lupin és Black szerepeire is sikerül-e olyan jól eltalált emberkéket castingolni, mint a többiekére.

A film előzetese:

Az adaptáció 5/4 , mert azért akadnak eltérések.
Idézetek:
– Azután Malfoynak egy egészen rendkívüli jelenése volt. Tudod, mit látott, Potter?
– Nem – felelte ártatlan kíváncsisággal Harry. – Mit?
– A te fejedet látta… Ott lebegett a fejed a levegőben.
Hosszú csend következett.
– Malfoynak meg kellene vizsgáltatnia magát Madam Pomfreyvel – szólalt meg végül Harry. – Ha repülő fejeket lát…

– Mi szeretjük az óráidat! – hazudta gondolkodás nélkül Hermione.
– Igen, szuper órákat tartasz! – tódította Ron. – Tényleg, hogy vannak a futóférgek?
– Megdöglöttek saláta-túladagolásban – felelte csüggedten Hagrid.
– Jaj, de kár! – sajnálkozott Ron vigyorra görbülő szájjal.

A szüleid az életüket adták érted… Nem épp a hála jele, hogy egy zacskóra való bűvészmutatványért kockára teszed azt, amiért ők meghaltak.

↯ ↯ ↯ ↯ ↯
A képek az I'm a Potterhead - HP nevű Pinterest táblámról származnak.
Különböző kiadások borítói a GoodReads-en!

↯ ↯ ↯ ↯ ↯

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése