2014. október 26., vasárnap



Sir Arthur Conan Doyle: Sherlock Holmes kalandjai (Sherlock Holmes 3.)



„Rájöttem, hogy tulajdonképpen inkább a kisebb, lényegtelenebb ügyekben nyílik igazán lehetőség a megfigyelésre, az ok-okozati összefüggések gyors elemzésére, és végül is ezek adják a nyomozás savát-borsát.”

Ide tartozik az ifjú Sherlock Holmes-ról írt bejegyzésem.
A.C. Doyle: Sherlock Holmes bejegyzéseim: 1., 2.
Fülszöveg:
Az első Sherlock Holmes novelláskötet 1892-ben, Angliában jelent meg, The Adventures of Sherlock Holmes címmel. Könyv formában ekkor találkozhattak először az olvasók a híres detektívvel és hű társával, Watson doktorral. A klasszikus kiadás 12 írást tartalmazott, melyeket most új fordításban tárunk a hazai olvasóközönség elé.

A kötet az alábbi novellákat tartalmazza:

1. Botrány Csehországban (Takácsy Gizella)
2. Az eltűnt vőlegény (Nikowitz Oszkár)
3. A Rőt Liga (Nikowitz Oszkár)
4. A Boscombe-völgyi rejtély (Nikowitz Oszkár)
5. Az öt narancsmag (Nikowitz Oszkár)
6. A ferde szájú (Nikowitz Oszkár)
7. A kék karbunkulus (Takácsy Gizella)
8. A pettyes pánt (Takácsy Gizella)
9. A mérnök hüvelykujja (Boronkay Zsuzsa)
10. Az eltűnt menyasszony (Nikowitz Oszkár)
11. A berillköves diadém (Boronkay Zsuzsa)
12. A Vérbükkös tanya (Boronkay Zsuzsa)
Eredeti megjelenés éve: 1892
Szukits, Szeged, 2013 / 360 oldal (nem találtam ISBN kódot hozzá)

Az általam olvasott kiadás:


Szukits, Szeged, 2001 / 692 oldal · ISBN: 9639278017 · Fordította: Boronkay Zsuzsa, Katona Tamás, Mikes Lajos, Nikowitz Oszkár, Takácsy Gizella, Tury Gyula

Szerintem:

Watson 12 különféle 1882 – 1891 közötti esetet mesél el novellákba csomagolva. Nagyon változatos a felhozatal, mert több nagyon jó történettel is találkoztam, de akadtak elég unalmasak. Sajnos az unalmasabb sztorik után elment a kedvem a könyvtől, de azért vissza-visszatértem Holmes-hoz. (A kíváncsiság, ugyebár…)

Kedvenc novella: A ferde szájú

Abszolút legunalmasabb novella: Az öt narancsmag

A könyvre adott pontszám össz-értékelés. 6 db 5 csillagos, 3 db 4 csillagos és 3 db 3 csillagos történetbe futottam bele és az a pár unalmas lerontotta az összpontszámot is.
Ettől függetlenül ajánlom ezeket a szösszeneteket, mert a legtöbbjük humoros és/vagy zseniális ötleten alapul!

Össz-Értékelés: 4

Részletesebben:
 1. Botrány Csehországban (Takácsy Gizella)

Feltűnik végre Irene Adler, aki nagy gondot okoz egy bizonyos királyi sarjnak. Nagyon vártam, már a Nő-t és az ő betoppanásának mikéntjét. Pörgős, ötletes rész, de izgalmasabbat vártam. Csak a túlzott elvárásaim miatt bukta az 5. csillagot.
Értékelés: 4 ✰✰✰✰

2. Az eltűnt vőlegény (Nikowitz Oszkár)

Ez borzasztó volt! Mármint maga a történet volt felháborító… Nagyon hamar rájöttem a megoldásra, aztán rádöbbentem, hogy a BBC Sherlockban is van egy feldolgozása ennek a novellának! Önmagában jó sztori, de a többi novellához képest csupán átlagos.
Értékelés: 3 ✰✰✰

3. A Rőt Liga (Nikowitz Oszkár)

Ez a történet nagyon tetszett! Bár sokkal hamarabb rájöttem, mint Watson, de ez nem nagy dicsőség ugyebár. Egy nagyon izgalmas és jól kitalált alapgondolatról van szó, amire egy humoros és fordulatos történetet épített az író! Haláli! A „királyi sarj” szövegnél felröhögtem.
Értékelés: 5 ✰✰✰✰✰

A Rőt Liga
4. A Boscombe-völgyi rejtély (Nikowitz Oszkár)

Bejött! Nagyon meglepő, furfangos novella. Egyáltalán nem erre számítottam, bár hamar egy platformra kerültem Sherlock Holmes-szal abban, hogy ki nem bűnös. Ez az egyik kedvenc lezárású történetem!
Értékelés: 5 ✰✰✰✰✰

5. Az öt narancsmag (Nikowitz Oszkár)

Ez döbbenetesen unalmas volt! A KKK –nál már tudtam, hogy miről van szó és utálom a hasonló történelmi témákat… Nem tetszett.
Értékelés: 3 ✰✰✰

6. A ferde szájú (Nikowitz Oszkár)

Az előzővel ellentétben ez a novella nagyon tetszett! Zseniális az alapötlet, imádtam a kivitelezést és a nyomozást is. Meg merem kockáztatni, hogy az egyik legjobb novella a gyűjteményből!
Értékelés:  5 ✰✰✰✰✰

7. A kék karbunkulus (Takácsy Gizella)

Hölgyeim és Uraim! Ennél az elkövetőnél szánalmasabbat, szerencsétlenebbet már egészen biztosan nem fogok találni a könyvben! Komolyan kiröhögtem csórikámat. Egyébként egy vicces történetecske.
Értékelés: 4 ✰✰✰✰

8. A pettyes pánt (Takácsy Gizella)

I.J.E.S.Z.T.Ő! Nagyon nyomasztó, de igazán zseniális sztori. Tippem sem volt a miértre, se a hogyanra, se semmire. Csak féltem. Nem ajánlatos éjszaka olvasni!
Értékelés: 5 ✰✰✰✰✰

9. A mérnök hüvelykujja (Boronkay Zsuzsa)

So-so. Erre sem volt ötletem se, viszont hátborzongató volt, mégis unalmas. Zagyvalék.
Értékelés: 3 ✰✰✰

10. Az eltűnt menyasszony (Nikowitz Oszkár)

Izgalmas! Érdekes! Romantikus! És nagyon pofára ejtős! Meglepődtem, de jót szórakoztam. Kihagyhatatlan történet.
Értékelés: 5 ✰✰✰✰✰

11. A berillköves diadém (Boronkay Zsuzsa)

Ezen is jót szórakoztam, de nagyon hamar összeraktam a puzzle darabokat. Kreatív, ötletes, tipikus Sherlock Holmes szösszenet. Igazából elég sok hasonló volt – mindig vigyorgok, amikor helyre teszi a népeket a drága Holmes!
Értékelés: 4 ✰✰✰✰

12. A Vérbükkös tanya (Boronkay Zsuzsa)

Hamar kitaláltam, de még így is ijesztő-nyomasztó a sztori. Azért még így is sikerült meglepnie a történet csattanójának!
Értékelés: 5 ✰✰✰✰✰
Kedvenc borító:
Felkapott mű lévén rengeteg kiadással büszkélkedhet, a borító trendek folyamatos változásával pedig folyamatosan újabb változatok látnak napvilágot. Egy skandináv-angol barátnőmnek huszonhét különféle kiadása van, mindenféle nyelveken, szinte mániákusan kutat. Azért én nem vásárlom fel az összes nekem tetszőt sosem, de érdekes mánia. 4 db-ot találtam, amelyiknek nagyon bejön a borítója: a tipikus pipázós Sherlock Holmes és szépséges kalligráfia -tényezőkre mentem rá. 1) 2014-es Createspace, 2) 2012-es portugál Zahar, 3) 2011-es Harper Perennial, 4) 2009-es Penguin USA, Inc.!
 
1) és 2)

3) és 4)

Idézetek:

– Hát ezt gyönyörűen kiokoskodta! – kiáltottam fel őszinte csodálattal. – Ilyen hosszú logikai lánc, mégis minden láncszem stimmel!
– Legalább addig sem kínzott az unalom – ásított. – De sajnos, máris érzem, hogy ismét közeledik. Egész életem egyetlen erőfeszítés, hogy meneküljek a puszta létezés gyötrelme elől. Ezek a kis feladványok segítenek némiképp.
– Ön az emberiség jótevője – mondtam.
(A Rőt Liga (Nikowitz Oszkár))

Sherlock Holmes kéréseit mindig nehéz volt visszautasítanom, hiszen mindegyiket a végletekig szabatosan és világosan, ellenállhatatlanul nyugodtan és határozottan terjesztette elő.
(A ferde szájú (Nikowitz Oszkár))

Nem pusztán az öltözékét változtatta meg az én tudós barátom, de úgy tűnt, még a vonásait is. A beszédmodora, egész lénye azonosult azzal a szereppel, amelyet éppen alakított. Nemcsak a tudomány veszített el benne egy kitűnő gondolkodót, de a színpadi művészet is kevesebb lett azáltal, hogy ő bűnügyek felderítésére adta a fejét.
(Botrány Csehországban (Takácsy Gizella))


♪ ♪ ♪ ♪ ♪
A képek a „Sherlock Holmes Thing's” Pinterest táblámról és a „Oh my Sherlock...” nevű WeHeartit gyűjteményemből származnak, ott többet megtudhatsz róluk és további képek várnak. Különféle „The Adventures of Sherlock Holmes” borítók a GoodReads-en.

♪ ♪ ♪ ♪ ♪

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése